piątek, 23 października 2015

Czy moje dziecko będzie leworęczne?

Zauważyłam, że od pewnego czasu u mojego syna zaczęła dominować lewa ręka. Właśnie tą rączką najczęściej sięga po coś, do niej bierze łyżeczkę oraz inne przedmioty. Kiedy pomyślałam sobie, że może to oznaczać iż mój Szkrab będzie leworęczny poczułam niepokój. 


Myślę, że niepokój to naturalna reakcja wielu rodziców  w takiej sytuacji, gdyż panuje ogólne przekonanie, że dzieci leworęczne mają większe kłopoty np.w  nauce pisania, że trudniej jet się im odnaleźć w świecie, który jak mogłoby się wydawać przystosowany jest lepiej dla osób praworęcznych.  Postanowiłam zgłębić temat leworęczności, aby przekonać się czy moje obawy są uzasadnione i oto czego się dowiedziałam:

Co to leworęczność i skąd się bierze?
Leworęczność jet wynikiem dominacji prawej półkuli mózgu i objawia się sprawniejszym funkcjonowaniem lewej strony ciała, zarówno rąk, jak i nóg czy oczu.Około 10% populacji to osoby leworęczne.

Kiedy pojawiają się pierwsze oznaki leworęczności?
Już około 7 miesiąca życia można zauważyć pierwsze oznaki dominacji lewej strony u dzieci. Z wiekiem dominacja ta coraz bardziej się uwidacznia.

Czy powinniśmy przestawiać dziecko na prawą rączkę?
Przestawianie nie jest wskazane. Może to prowadzić do zaburzeń w rozwoju dziecka. Powinniśmy zaakceptować fakt, że nasze dziecko jest leworęczne i zapewnić mu jak najlepsze warunki do rozwoju i nauki  pisania zgodnie z jego możliwościami.

Czy dzieci leworęczne mają większe trudności w nauce?
Lateralizacja lewostronna może utrudniać dziecku funkcjonowanie, gdyż większość przedmiotów codziennego użytku przeznaczona jest dla osób praworęcznych. Szczególnie trudne mogą być dla dziecka początki w szkole, zwłaszcza nauka pisania. Nie jest to jednak regułą. Zawsze natomiast należy powiadomić nauczyciela o zaistniałej sytuacji. Dzięki temu będzie on mógł we właściwy sposób pomóc naszemu dziecku i ułatwić mu naukę pisania czy rysowania. Warto też wykonywać z dzieckiem ćwiczenia  usprawniające percepcję wzrokową, koordynację wzrokowo-ruchową czy też zdolności manualne w domu. Przykładowe ćwiczenia możemy znaleźć w opracowaniu  "Lewa ręka rysuje i pisze. Ćwiczenia przygotowujące do pisania dla dzieci leworęcznych” M. Bogdanowicz i M. Różyńskiej, wydanie w 3 częściach przeznaczone jest dla dzieci powyżej 5 roku życia.  Dla młodszych brzdąców dobrym ćwiczeniem jet np. układanie puzzli, które sprzyja doskonaleniu precyzji ruchów czy też widzenia przestrzennego.

Dzięki moim poszukiwaniom uświadomiłam sobie, że leworęczność nie jest taka straszna jak mi się wydawało. Oczywiście nie twierdzę, że na pewno mój syn będzie leworęczny. Myślę, że w tym wieku trudno jednoznacznie to stwierdzić. Będę go obserwować, a przy okazji postaram się jak najczęściej wykonywać z moim Szkrabem ćwiczenia usprawniające jego zdolności manuale i nie tylko.

9 komentarzy:

  1. Moja babcia mawia, że leworęczne osoby są mądrzejsze od praworęcznych. Nie wiem czy to prawda, ale ona w to wierzy. Może dlatego, że jest leworęczna :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Moja babcia mawia, że leworęczne osoby są mądrzejsze od praworęcznych. Nie wiem czy to prawda, ale ona w to wierzy. Może dlatego, że jest leworęczna :)

    OdpowiedzUsuń
  3. ja tam moich Bąków do niczego nie zmuszałam, chociaz lewą rączką zaczynali WSZYSTKO. ale jednak leworęczni nie są :0

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Być może w naszym przypadku też to będzie etap przejściowy :)

      Usuń
  4. Moje dziewczyny sa praworęczne, ale też wiele rzeczy robią lewą rączką.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak też bywa. Moja siostra np. pisze lewą ręką, a wszystko inne wykonuje prawą :)

      Usuń
  5. Mój syn 10 miesięcy wszystko łapie lewą ręką. Jego babcia już panikuje i ciągle krzyczy, 'do prawej mu przełóż', 'do prawej mu podawaj' itd... Mówi że będzie leworęczny. Jak na razie histerii z tego nie robię, myślę że to taki etap przejściowy, a to czy ja za każdym razem będę mu przekładać zabawkę do prawej ręki niczego nie zmieni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, nie ma co panikować, a takim przekładaniem na siłę można jeszcze zaszkodzić.

      Usuń